Klagen als energievreter

Heb je wel eens meegemaakt dat je, na een gesprek,  soms opeens moe, somber en pessimistisch bent? Of dat je al tijdens het gesprek merkt dat het energie vreet? Probeer je dan het gesprek af te kappen? Mensen zijn in staat je van je energie te beroven. Herken je dit?

We klagen over van alles en nog wat. Klagende mensen is de grootste ergernis op Facebook. Linda heeft een blog met als titel `wat vind jij stom?’, kennelijk is daar behoefte aan. Gister stond er een stuk in de Volkskrant over mutsen (volgens Marianne Zwagermans) met slachtoffergedrag, die zaniken en zeuren.Klagende mensen zoeken elkaar op en er ontstaat een cultuur van klagen.

Waarom klagen we? Vanuit machteloosheid;  ‘Ik kan er niets aan doen, het overkomt mij’- Het schept een band; je wilt gehoord en begrepen worden en zoekt medestanders –Vanuit ontevredenheid; je geeft aan waar je het niet mee eens bent, hoe vervelend iets is.

Klagen werkt aanstekelijk. Dezelfde klachten worden telkens opnieuw verteld. Op het moment dat je een negatieve gebeurtenis vertelt, beleef je echter de negatieve ervaring opnieuw. Meestal ben jij het slachtoffer en vaak ga je ook overdrijven. Je vertelt het aan iedereen die maar wil luisteren. En uiteindelijk heb je geen energie meer over! Maar die ander ook niet. Het is een energievreter.

Zolang je de rol van hulpeloos slachtoffer kiest, ben je niet in staat iets aan je negatieve ervaring te veranderen. Stephen Karpman noemt drie rollen waar men vaak voor kiest;

– Slachtoffer, je ontkent je eigen verantwoordelijkheid, je vindt iedereen waardeloos inclusief jezelf. Je vraagt op een manipulerende manier steun en aandacht. Het Slachtoffer trekt vooral Redders aan.
– Redder, je stapt in de positie van degene die het weet of het zal oplossen voor de ander, je neemt verantwoordelijkheden over en maakt de ander daarmee klein.
– Aanklager, je verwijt de ander dat hij het niet goed doet, niet luistert naar goede raad of zelf de oorzaak is van allerlei tegenslag of mislukking.

Vraag je als eerste af, welke rol je zelf kiest. Wat zijn jouw gedachten, wat is jouw gedrag naar de ander en welk gedrag volgt daar op? Weet je dat je keuze hebt?

‘Verbeter de wereld en begin bij jezelf.’

Tips om jezelf en de ander te beschermen tegen de klachtenregen:

1. Let op je gedrag! Vraag aan mensen om je heen je te helpen.Waarbij ze je aan de ene kant aanmoedigen bij positief gedrag en aan de andere kant je erop wijzen als je vervalt in ‘oude’ negatieve gewoontes. Deze positieve verandering geeft direct een energietoename.

2. Kies de juiste mensen om je heen en maak plezier. Humor brengt je energie op peil en vermindert stress. Wanneer je positief gestemde mensen om je heen hebt, stimuleert dat je enthousiasme en creativiteit.

3. Wapen je tegen energievretende mensen.
Zet een denkbeeldige stolp over je heen en hou je energieniveau in de gaten. Doe na zo’n gesprek bewust iets waardoor je weer in een positieve stemming komt.

4. Zet tegenover elke klacht drie positieve belevenissen.
Bij positief denken schakel je beide hersenhelften in en dat werkt oneindig veel beter dan kritiek.

5. Neem de verantwoordelijkheid op je, leer te vragen wat je nodig hebt. Zet jezelf en anderen in hun kracht en stel je niet afhankelijk op. Zoek samen naar oplossingen om problemen in kansen te veranderen en maak duidelijk hoe je behandeld wilt worden.

Zijn de problemen te zwaar of het verdriet te groot? Soms heb je het gevoel niets anders te kunnen. Je ziet geen andere weg. Je kunt de rol van slachtoffer niet loslaten. Dan is de eerste stap, het een plaats te geven. Zoek rust als impuls voor verwerking. Meditatie is daar zeer geschikt voor, er komen stoffen vrij die positief stemmen. Hetzelfde geldt voor beweging en je omringen met mensen die jeactiveren en stimuleren, in plaats van mensen die met je mee treuren. Sta stil bij alles waarvoor je dankbaar bent. Schrijf dingen van je af. Neem iemand in gedachten die voor jou alles vertegenwoordigt wat je wilt hebben en kopieer het.

Alleen al het denken op deze manier, geeft groei en energie.

Laat een reactie achter