Mensen lezen

Heb jij wel eens moeite met het gedrag van een ander?

Wil je hier handvatten voor?

Vrijwel alle problemen en conflicten ontstaan door een verschil in wat we belangrijk vinden. Door een botsing in de manier waarop wij de gebeurtenis ervaren. Kan je dat voorkomen? Ja! Wat Bandler en anderen ontdekten, is dat je (op verschillende momenten) op dezelfde wijze denkt, voelt en handelt. Vanuit jouw beeld van de wereld.


Herken je deze voorbeelden?

  • Het lijkt wel of zij een andere taal spreekt.
  • Ze is niet vooruit te branden.
  • Het is irritant dat hij altijd het tegenovergestelde vindt en dat doordramt.
  • Wat een pessimist, het glas is bij hem altijd half leeg.
  • Arrogant typetje, zij gaat gewoon op haar eigen manier door.
  • Alles moet volgens de regels, daar wordt niet van afgeweken.

Iedereen beleeft dingen op zijn eigen manier. Je verwerkt de informatie en leeft volgens (on)bewuste waarden die voor elk van ons verschillend zijn. Elk gedrag heeft een positieve intentie, al ervaar je dat niet altijd. Je of die ander doet het niet om te pesten. Al krijg je soms wel die indruk!

Jezelf en de ander beter begrijpen?

Hoe communiceer jij? Waar loop jij tegenaan? Hoe verklaar je de moeite die je soms hebt met het gedrag van anderen? Wat wil je hierin anders doen? Leer Mensen Lezen.

Waardoor ‘spoort’ de communicatie soms niet?


Een leidinggevende vertelde me eens over communicatieproblemen met een medewerker. Hij begreep niet waarom zij niet gewoon deed wat hij vroeg, zij wilde altijd meer weten. Ze begreep zijn aanpak niet. Hij ging veel te snel voor haar. Ik vertelde hem de metafoor van de sneltrein en de stoptrein. De sneltrein racet door en stopt alleen op grotere stations. De sneltrein echter stopt veel vaker, ook als het een klein station betreft. Juist in dat verschil zit de oplossing.

  • Hij neemt grote stappen met het doel voor ogen en heeft tussentijdse stappen niet nodig. Hij ziet mogelijkheden, kan meerdere dingen tegelijk, handelt en doet iets direct.
  • Zij neemt kleine stappen en stopt regelmatig om te reflecteren. Ze is bedachtzaam, volgt het stappenplan, maakt af wat ze start, reflecteert en bereidt zich gedegen voor.

Beide waardevol qua aanpak. Ze verschillen alleen erg in hoe ze de inhoud vormgeven. Wanneer ze zicht krijgen op de verschillende denkwijzen en elkaar leren ‘lezen’, verloopt de communicatie veel beter. De kwaliteit van de interactie wordt beter. Door kennis van hoe iemand denkt (denkstijlen), kun je je verplaatsen in de ander. Gericht op de inhoud en op de vorm, kun je ‘gaan sporen’ met de ander.

Mensen die op verschillende wijze denken, voelen en handelen, kunnen elkaar prachtig aanvullen. Maar je moet eerst weten hoe het werkt, voor je de ander daarin gaat waarderen. Vanuit jouw beeld van de wereld, kijkend naar het wereldbeeld van de ander. Jammer dat het in de praktijk zo vaak mis loopt!

Maar het kan ook anders!

Wil jij mensen leren ‘lezen’? Wil je inzicht krijgen in je eigen manier van denken, voelen en doen in een situatie? Maar ook in die van een ander? Vrouw & Energie… Mensen Lezen geeft de handvatten die je hiervoor nodig hebt.

(c) 2011 Stieneke Baas

Geef je op voor de workshop Vrouw & Energie… Mensen Lezen

Aanmelden

 

Laat een reactie achter